Περιβάλλον

     Το περιβάλλον είναι ο χώρος που περιβάλλει κάποιο αντικείμενο. Στην καθομιλουμένη, ως περιβάλλον νοούμε το φυσικό περιβάλλον, τον φυσικό κόσμο, τα άβια αντικείμενα, τα έμβια όντα και τις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις. Το περιβάλλον είναι η βασική πηγή αγαθών, αλλά και γνώσεων και εμπειριών που μπορεί να συλλέξει ο άνθρωπος. Τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της ανθρώπινης δραστηριότητας το περιβάλλον υποβαθμίζεται με ταχείς ρυθμούς. Αυτό έχει πολλές συνέπειες τις οποίες βιώνουμε σήμερα, οι οποίες θα ενταθούν αν δεν αλλάξουμε συνήθειες και αν δεν λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα. Όλα ξεκινούν από την εκπαίδευση, μικρών και μεγάλων.

     Στην Ελλάδα λειτουργούν πολλά ΚΠΕ  (Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) που υλοποιούν προγράμματα για εκπαιδευτικούς, μαθητές και ενηλίκους. Λίστα με το ΚΠΕ και τις ιστοσελίδες τους μπορείτε να βρείτε εδώ:

    Πέραν της κατεύθυνσης σπουδών μου στο τμήμα Φυσικής του Α.Π.Θ. (Φυσική Ατμόσφαιρας και Περιβάλλοντος), έχω συμμετάσχει σε πολλές επιμορφώσεις (πάνω από 50) και δράσεις σχετικά με το περιβάλλον, με αμέτρητες ώρες εθελοντικές εργασίας και προσφοράς. Στην παρούσα φάση σπουδάζω στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών "Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός" του ΕΑΠ. 
     Στα πλαίσια επιμόρφωσης του ΚΠΕ Μαρώνειας δημιούργησα τα παρακάτω βίντεο:
-Μια διαφορετική ματιά στην περιβαλλοντική εκπαίδευση με φωτογραφίες από διάφορα μέρη της Ελλάδας:

-Μαθαίνω για το περιβάλλον μέσα από το παιχνίδι:

-Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού:

-Εξόρμηση στο Νέο Σιδηροχώρι Ροδόπης:

 Έχω πραγματοποιήσει περιβαλλοντικές επισκέψεις και προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων σχετικά με το περιβάλλον: 
-Επίσκεψη με τους μαθητές σε ενημέρωση της Helmepa:
-Σχολικό πρόγραμμα "Φυτεύοντας στο σχολείο":
    Από το αποθετήριο σχολικών προγραμμάτων της ΔΔΕ Ηρακλείου (https://sxoldra.mysch.gr/s/index.php/apothetirio-programmaton/16-programmata-sxoleion-n-irakleiou-sxolikoy-etous-2018-19):
-Η λίμνη Ζαρού: αναζητώντας την αειφορία
 https://drive.google.com/file/d/0B3rvh3DEcsKqUDVUa29nUlozUGc/view
το οποίο παρουσιάστηκε σε επιστημονική συνάντηση στον Ζαρό:
https://www.kriti24.gr/epistimoniki-sinantisi-me-thema-to-nero-fisi-epistimi-istoria-politismos-zaros-kriti/
-Πρακτικές Αειφορίας στην Επαγγελματική Εκπαίδευση:
https://drive.google.com/file/d/1q4wcZ4Y8uNzV0jtaxWim98MlOVCIqkn-/view
όπου μεταξύ άλλων, με τη χρήση αυτοματισμών, λαμπτήρων εξοικονόμησης ενέργειας και έλεγχο των συσκευών που έμεναν ανοικτές, πετύχαμε μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 21,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η οποία παραμένει σταθερά μειωμένη άνω του 20% σε σχέση με το έτος πριν την εφαρμογή.

Συμμετοχή σε επιμόρφωση Erasmus+ στο Βερολίνο για τη χρήση της γεωθερμικής ενέργειας, των φωτοβολταϊκών και τη σύνδεση των τεχνικών επαγγελμάτων με την αγορά εργασίας:

Συμμετοχή στο 1ο Θερινό Σχολείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τους Γεωτόπους και την Αειφορία στο Γεωπάρκο Σητείας:

Συμμετοχή στο 2ο Θερινό Σχολείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τους Γεωτόπους και την Αειφορία στο Γεωπάρκο Σητείας:

Συμμετοχή σε δράση του ΚΠΕ Βάμου σχετικά με την Ημέρα Επαναχρησιμοποίησης:
http://anakyklososte.blogspot.com/2018/12/1.html

Συμμετοχή σε δράση του ΚΠΕ Βάμου σχετικά με την Παγκόσμια Ημέρα Δράσης για την Κλιματική Αλλαγή:

Συμμετοχή σε δράση του ΚΠΕ Βάμου σχετικά με την Παγκόσμια Ημέρα Βιοποικιλότητας:

Κάθε χρόνο πραγματοποιώ εθελοντικό καθαρισμό στους εξωτερικούς χώρους του σχολείου. 
Από το 2021: 
Από το 2022:
Από το 2023 με συμμετοχή μαθητών και καθηγητών του σχολείου:


    Από το σχολικό έτος 2020-2021 συμμετέχω στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα HORIZON2020 και τη δράση Connect, στην οποία συμμετέχει και η ΠΔΕ Κρήτης (https://www.connect-science.net/el/, https://www.facebook.com/connecth2020, https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2923261814563821&type=3 και https://tinyurl.com/3t64ymhe), που αφορά τη βιωματική μάθηση των Φυσικών Επιστημών. Με την ελληνική ομάδα συμμετείχα στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού που αφορά την οικολογική αποκατάσταση, και συγκεκριμένα την επανεισαγωγή ζώων στην Ελλάδα (rewilding). Οι μαθητές μου επέλεξαν να μελετήσουν την περίπτωση του γυπαετού και το σχολικό έτος 2021-2022 την περίπτωση του λύγκα. Φτιάξαμε την αφίσα του προγράμματος, καθώς και τον χάρτη που δείχνει τον πληθυσμό του γυπαετού και του λύγκα παγκοσμίως. Το πρόγραμμα έχει συμμετέχει σε διεθνές συνέδριο και έχει λάβει βραβείο. Περισσότερα στοιχεία για το πρόγραμμα βρίσκονται εδώ: https://tinyurl.com/yhf763nk

    Επίσης, χρησιμοποιώ ψηφιακές εφαρμογές για την προστασία του περιβάλλοντος, π.χ. την εφαρμογή life natura themis (http://www.lifethemis.eu/) και τη δήλωση γενικότερων προβλημάτων αλλά και περιβαλλοντικών με την εφαρμογή Δημότης Ηρακλείου (https://tinyurl.com/3wx2dm9m) με σκοπό τη βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης.

    Τέλος, αγαπώ και βρίσκομαι μέσα στο περιβάλλον. Έχω ανεβάσει πάνω από 160 ορειβατικές/πεζοπορικές διαδρομές στο hellaspath για την ασφαλή περιήγηση των επισκεπτών σε αυτό και τη μικρότερη δυνατή όχληση στο περιβάλλον (http://www.hellaspath.gr/index.php?p=4). Περπατώ, ελέγχω και το προστατεύω με κάθε τρόπο από άτομα που το καταστρέφουν και το θέτουν σε κίνδυνο. 
    Εφαρμόζω την αρχή "Πρόληψη - Μείωση - Επαναχρησιμοποίηση - Ανακύκλωση - Ασφαλής Απόρριψη" και προτιμώ προϊόντα με μικρό οικολογικό αποτύπωμα, για παράδειγμα παπούτσια τρεξίματος από ανακυκλώσιμα υλικά.


    Μην ξεχνάτε: Οτιδήποτε απορρίπτουμε στη φύση (σκουπίδια, αποτσίγαρα κτλ.), αργά ή γρήγορα θα τα βρούμε στο φαγητό μας και στο νερό που πίνουμε σε σημαντικά ποσοστά, μέσω των φυσικοχημικών, γεωλογικών και βιολογικών διεργασιών. Μικροπλαστικά έχουν εισέλθει στην τροφική αλυσίδα ακόμη και στην Ανταρκτική (πηγή: https://tinyurl.com/d7mmy59c) ενώ στις ΗΠΑ μικροπλαστικά βρίσκονται στο νερό της βροχής (πηγή: https://tinyurl.com/mbymxebf). Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τον αέρα που αναπνέουμε. Ένας χάρτης με τις μετρήσεις των σωματιδίων σε διάφορες περιοχές υπάρχει εδώ: https://tinyurl.com/bdh3jur9

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου